Přejít k hlavnímu obsahu

Základní ekonomické faktory ovlivňující spotřebu potravin

Mrhálková, I., Štiková, O.

Příspěvek obsahuje výsledky modelových výpočtů marží obchodu. Jde především o zjištění, zda a jak se liší marže obchodu u potravinářských výrobků z tuzemské výroby a z dovozu. Z výsledků výpočtů vyplývá, že marže obchodu se u českých a dovozových výrobků významně neliší, rozdíl je minimální. Nepatrně vyšší marže u českých potravin může být způsobena jak vyšší přirážkou (marží), tak rozdílem v sortimentu tuzemských a dovozových potravin. Vyšší marže u některých potravinářských výrobků české provenience může být pro naše výrobce iritující, ale podle našich propočtů se jedná o určité vyrovnání rozdílu mezi cenami tak, aby výsledná spotřebitelská cena byla přiměřená poptávce. Například vyšší marže u některých českých mléčných výrobků by mohla způsobit problémy s jejich uplatněním na trhu.

Mrhálková, I., Štiková, O.
Výživa a potraviny, 2016, Volume 71, Nr. 4, p. 94-97, ISSN 1211-846X