Cílem článku bylo provést analýzu současného učňovského školství oboru Řezník – uzenář z pohledu středních odborných škol a středních odborných učilišť a posoudit možné příležitosti či rizika pro masný zpracovatelský průmysl. Primární výzkum byl založen na dotazníkovém šetření zástupců středních odborných škol a učilišť. Z 24 oslovených škol s učebním oborem 2956-H Řezník – uzenář vyplnilo dotazník 15 zástupců, což je možné považovat za dostatečné pro formulaci závěrů. Dotazování proběhlo online formou v první polovině dubna 2015. Dotazník byl vyhodnocen deskriptivními metodami analýzy absolutní a relativní četnosti odpovědí. Výsledky ukazují sice nízký zájem o obor Řezník – uzenář, na druhou stranu školy vidí rostoucí zájem praxe o kvalifikovanou pracovní sílu v oboru a žáci, kteří úspěšně dokončí studium, nemají většinou problém najít uplatnění v oboru. Nevyužitou příležitostí je spolupráce škol s odbornými svazy a cechy, a to jak formou spolupráce při teoretické a praktické výuce, tak při prezentaci školy. Jako hlavní příčiny nízkého zájmu o obor byly identifikovány fyzická náročnost spojená s výkonem řeznické profese a skutečnost, že žáci základních škol při výběru střední školy upřednostňují studium zakončené maturitou před výučním listem a také změna statusu vnímání řezníka ve společnosti.
Špička, J., Náglová, Z.
MASO, roč. XXVI, rok 2015, č. 5, s. 32–37, ISSN 1210-4086