Čeští farmáři jsou přesvědčeni, že tuzemští producenti potravin jsou diskriminováni proti domácím producentům na domácím trhu. Hlavním argumentem je, tržní ceny českých potravin jsou vyšší než srovnatelné ceny zahraničních potravin vzhledem k tomu, že obchodní řetězce jsou v rukou zahraničního kapitálu. Proto bylo nutné určit, zda a jak se liší obchodní marže u domácích a dovážených potravin. Marže u českých potravin byly vypočteny jako podíl cen domácích producentů potravin (DP) na spotřebitelských cenách potravin (CP) a dovozní marže jako podíl cen dovážených potravin (IP) na CP. Pro výpočet těchto marží byl použit model AGRO-2014, což je matematický model agrárního sektoru vycházející ze zemědělské produkce, přes zpracovatelský průmysl (transformace zemědělských surovin na potraviny) a distribuci potravin do obchodní sítě pro spotřebitele. Výpočet marží pro spotřebitelský koš zahrnuje potravinové skupiny, pro které existují všechny druhy cen. Pro uvažovaný spotřebitelský koš potravin byly vypočteny celkové „fiktivní“ výdaje za potraviny v cenách DP, IP a CP. Výpočty ukázaly, že průměrná marže pro české potraviny byla 35,5 %, zatímco průměrná marže u importovaných potravin 34,9 %.
Foltýn, I., Štiková, O., Mrhálková, I.
Sborník konference „Agrární Perspektivy XXIV. – Global Agribusiness and Rural Economy“. Mezinárodní vědecká konference, 2015, s. 126-134, Česká zemědělská univerzita, Praha, Fakulta ekonomiky a Managementu © 2015, ISBN 978-80-213-2581-4; ISSN 2464-4781 (Online); ISSN 1213-7960 (Print); ISSN 1213-7979 (CD-ROM)