Maso a masné výrobky tvoří významnou část spotřeby potravin v ČR. V posledních letech však dochází ke změně spotřebitelských preferencí. Stále větší důraz je kladen na environmentální a etické otázky chovu hospodářských zvířat, ale i produkce masa a masných výrobků (Bonnet a kol., 2020). V Evropě rostou tržby z prodeje biovýrobků, zvyšuje se podíl lidí s alternativním spotřebním chováním v podobě flexitariánů, vegetariánů či veganů zejména mezi nejmladší generací spotřebitelů (De Backer a Hudders, 2005). Zatímco v rozvíjejících se ekonomikách spotřeba masa (v kg na obyvatele za rok) roste v důsledku růstu příjmové úrovně obyvatel (Meade a Rosen, 2013), v rozvinutých zemích spotřeba masa klesá (Santeramo a kol., 2018). Jednou z příčin poklesu spotřeby masa v rozvinutých zemích je velká heterogenita vnímání produktových atributů, které ovlivňují užitek pro spotřebitele a ochotu platit za specifické atributy masa a masných výrobků (Gracia a de-Magistris, 2013), dále pak zvýšený zájem o zdravotní, ekologické a etické dopady spotřeby masa (Vanhonacker a kol., 2013; Mathijs, 2015).
Náglová, Z., Špička, J.
Potravinářská revue č. 2/2021, s. 76-80. ISSN 1801-9102