Článek je zaměřen na analýzu vlivu typu kupujícího na výši kupní ceny zemědělské půdy. Specifický vliv kupujícího na výši ceny je podle teorie zakotven především v rozdílných finančních možnostech kupujících, v různorodosti způsobu stanovení vlastní hodnoty půdy na straně kupujícího a prodávajícího a také v odlišných nákupních podmínkách. V analýze byl navržen pružný hedonický typ modelu cen zemědělské půdy, který umožňuje vyhodnotit rozdíly v hodnocení půdních charakteristik mezi různými typy nakupujících subjektů. Využita jsou data z 579 smluvních prodejů, uskutečněných v letech 2008 až 2010 v rámci pěti okresů ČR. Výsledky podávají významný důkaz o vlivu specifických vlastností nakupujícího subjektu na hodnocení produkčních vlastností půdy a dalších jejích charakteristik. Obecně byla pozorována ochota kupujících nezemědělského zaměření přeplácet kupující subjekty, které pořizovaly půdu k zemědělskému využití zvláště tam, kde se jednalo o výhodné umístění půdy i na úkor jejích produkčních kvalit. Geografické a demografické podmínky oblastí, ve kterých nezemědělské subjekty investují, vypovídají o do budoucna sílícím trendu opouštění nejméně rozvinutých venkovských oblastí. Mezi zemědělskými kupujícími kupují obvykle z výhodnějších cenových podmínek akciové společnosti a družstva, zatímco soukromé farmy mají značně zkomplikovaný přístup k trhu. Tento výsledek má důležité implikace pro strukturu a efektivitu budoucího využívání zemědělské půdy.
Curtiss, J., Jelínek, L., Hruška, M., Medonos, T., Vilhelm, V.
German Journal of Agricultural Economics, 2013, Vol. 62, Issue 2, 116-133, ISSN 0002-1121